Dźwigowe zwalniaki elektromagnetyczne trójfazowe Typu DZEM
ZASTOSOWANIE
Zwalniaki typu DZEM przeznaczone są do zwalniania mechanicznych hamulców w urządzeniach dźwigowych, hamujących pod działaniem sprężyny lub ciężaru. Mogą być stosowane również w innych urządzeniach zasilanych napięciem trójfazowym.
Zwalniaki przystosowane są do pracy w pomieszczeniach
zamkniętych przy średniej wilgotności i zapyleniu
w temperaturze otoczenia od -40°C do +35°C, oraz wolnym powietrzu pod osłoną.
UWAGA: Zwalniaki typu DZEM wykonywane są na prąd zmienny o częstotliwości 60 Hz dla napięcia do 500 V, po uzgodnieniu z wytwórcą.
Zwalniaki na pracę przerywaną P40 mogą pracować przy większej liczbie łączeń na godz., od znamionowej podanej w tablicy, ale tylko w wypadku gdy zostanie zmniejszony skok zwory. Poza tym mogą być zastosowane do pracy w urządzeniach o względnym procentowym czasie pracy P60 i P15.
Zależność między liczbą łączeń/godz. Skokiem i względnym procentowym czasem pracy.
UWAGA: Zwalniaki DZEM 20, DZEM 10 i DZEM 0 mają tylko cztery śruby specjalne mocujące cewki do rdzenia. Zwalniak Dżem 0 wykonany jest bez tłumika powietrznego.
Montaż
Zwalniaki montuje się w pozycji pionowej na urządzeniu hamującym. Zwalniak powinien być silnie dokręcony do konstrukcji wsporczej, a śruby mocujące powinny być zabezpieczone przed odkręceniem się. Przy silnym dokręceniu nie mogą działać na podstawę zwalniaka żadne momenty zginające.
Przyłączenie zwalniaka do układu hamującego powinno być w ten sposób wykonane, aby część ruchoma zwalniaka nie napotykała w czasie pracy na przeszkody. Zwora musi szczelnie przylegać do rdzenia, obecność szczeliny w stanie włączonym zwalniaka, jak również skrzywienie i skręcenie układu ruchomego w czasie pracy, opóźniające ruch zwory, powoduje przegrzanie zwalniaka i może spowodować spalenie cewki, z drugiej strony opóźnienie w zwalnianiu hamulca powoduje przegrzanie silnika.
Dla zapewnienia prawidłowej pracy hamulca, dolne położenie
układu ruchomego zwalniaka powinno być tak dobrane, aby pozostał pewien zapas
skoku uwzględniający zużycie się tarcz hamulcowych i powstanie luzów
w przegubach urządzenia hamującego.
Dla uniknięcia zbyt szybkiego zbijania się zwory i rdzenia, całkowita siła udźwigu nie powinna być mniejsza od ⅔ całkowitego udźwigu znamionowego ¹).
Regulację czasu opadania i podciągania zwory zwalniaka przeprowadza się przy pomocy śruby regulacyjnej tłumika powietrznego, przy czym po wyregulowaniu przeciwnakrętkę należy silnie dokręcić.
Czas opadania zwory powinien mieścić się w granicach od 0,05 sek. Do 0,1 sek. Na każdy cm skoku zwory.
Przekrój przewodów zasilających zwalniak powinien być taki, aby dopuszczalne obciążenie tych przewodów było nie mniejsze od 20% dopuszczalnego obciążenia przewodów zasilających silnik.
Dobór przewodów zasilających, jak również dobór
zabezpieczenia silnika powinien być przeprowadzony
z uwzględnieniem prądów rozruchowych zwalniaka. Prądy rozruchowe i prądy
trzymania dla znamionowego skoku i dla cewek połączonych w gwiazdę lub trójkąt.
Przy zmniejszonym skoku prądy rozruchowe są mniejsze, przy czym zależność ( w
zakresie skoku od znamionowego do 20 % skoku znamionowego) jest taka, że przy
skoku zmniejszonym np. o 30 %, prądy rozruchowe są mniejsze również o 30 %.
Połączenie kabla zasilającego do zacisków przyłączonych zwalniaka wykonuje się
wg podanych schematów.
Eksploatacja i konserwacja
Prawidłowa praca zwalniaka zależy w dużym stopniu od dokładnego zmontowania i wyregulowania samego hamulca. Zbyt powolne zwalnianie hamulca lub nienormalne buczenie²) wskazuje na przeciążenie, którego powodem może być zbyt niskie napięcie sieci szczególnie w momencie załączania silnika lub niewspółosiowe ustawienie zwalniaka i hamulca.
Jeżeli mechaniczne części zwalniaka nie wykazują żadnych wad,
a mimo to zwalniak nie ciągnie, należy sprawdzić wartość napięcia zasilającego.
Przy spadku napięcia do wartości poniżej 0,9 Un zwalniak
nie zapewnia prawidłowej pracy układu hamującego.
W przypadku stwierdzenia usterek w pracy hamulca lub zwalniaka należy ten ostatni na czas wyregulowania urządzenia odłączyć od silnika lub stycznika i zasilać przez odłącznik bezpośredni z sieci.
Dźwigowy przynajmniej raz w tygodniu powinien sprawdzić stan nagrzania się zwalniaka. Temperatura górnej części obudowy przy pracy normalnej waha się w granicach ̴ 60°C.
Każdy zwalniak należy raz na pół roku poddać przeglądowi. W
czasie przeglądu należy oczyścić go z pyłu
i zanieczyszczeń. Części obrabiane i nie malowane jak wodzidło, tłok, wnętrze
tłumika, sworzeń specjalny, powierzchnie stykowe rdzenia i zwory oraz zacisk
uziemiający, należy nasmarować smarem ŁT-PN-56/C-96056. Należy również
sprawdzić stan izolacji oraz układ połączeń cewek. Po przeglądzie należy
sprawdzić pracę zwalniaka po podłączeniu go do sieci.
Najbardziej narażone na uszkodzenie są cewki, tak że w eksploatacji ce pewien czas zachodzi konieczność ich wymiany. Wymianę uszkodzonych cewek skrajnych wykonujemy następująco:
Odłączamy końcówki cewek od zacisków przyłączowych, odkręcamy i wyjmujemy śruby specjalne podtrzymujące cewkę, opuszczamy na zworę i razem ze zworą obracamy o kąt 90°, następnie wymieniamy cewki. Natomiast gdy zachodzi konieczność wymiany cewki środkowej, należy wówczas dodatkowo wyjąć sworzeń specjalny, a zworę razem z cewką wysunąć z obudowy do tego stopnia, aby była możliwość jej wymiany. Pamiętać należy, aby po wymianie cewek nie obrócić zwory o kąt 180° w stosunku do jej położenia przed wymianą, gdyż może to po wmontowaniu cewek spowodować zwiększenie buczenia zwalniaka.
Cewki z płytą należy w ten sposób ustawić i dokręcić śrubami,
aby pozostał równomierny luz między płytą
a kolumnami zwory. PO wymianie cewek lub innych części należy sprawdzić
działanie zwalniaka zasilając go przez odłącznik bezpośrednio z sieci. Jeżeli
po załączeniu zwalniak nienormalnie buczy, należy sprawdzić czy cewki nie
zostały krzywo przykręcone i wyregulować przez odpowiednie dokręcenie śrub
mocujących cewki,
a gdy to nie pomoże, dokręcić śruby mocujące rdzeń. Po wyregulowaniu zwalniaka
śruby należy zabezpieczyć przed odkręceniem się. Przyczyną buczenia może być
rozluźnienie się blach rdzenia i zwory wskutek długotrwałej pracy, należy
wówczas zbić mocniej odpowiednie nity, a w wypadku konieczności dotrzeć
powierzchnie pracujące rdzenia i zwory. Wyniki przeglądów oraz zauważone
uszkodzenia i dokonane naprawy należy wpisywać do rejestru pracy zwalniaka.